Når ledelse går op i en højere enhed

FKK_Hornstrup_Kursuscenter_Martin

 

Synlighed i dagligdagen. Åben dialog og involvering af alle medarbejdere. Og respekt for hinanden som menneske og kollega. Det er grundtanken bag ledelsen af køkkenet på Hornstrup Kursuscenter, der for nyligt vandt prisen som ”Årets konferencecenter 2013”.

 

Af Mette Løvbom

Blikket fanger med det samme det skrevne ord på væggen, når man træder ind af døren hos Hornstrup Kursuscenter i den smukke Grejsdal lige uden for Vejle. Ordet ”ÅND” er malet som smuk sirlig graffiti direkte på væggen. En af værdierne på stedet. Her florerer troen på, at medarbejdere kan trives hver dag på arbejdet, hvis man selv vil tage et ansvar og være med til at gøre en forskel. Med til det hører også filosofien om, at både ånd, tryghed, viden og involvering tilsammen kan være med til at gøre en forskel. Når blot det går op i en højere enhed. Man er ikke et sekund i tvivl om, at her er menneskerne i centrum. Der lyder en summen af glade gæster overalt, ligesom man fornemmer både latter og en løssluppen tone fra det tilstødende køkken. Arbejdsglæde er vel det ord, der bedst beskriver den atmosfære, der møder en på stedet.

– Medarbejderne er med til at forme og definere kulturen. Vi har i alle i fællesskab formuleret en personalepolitik, som årligt tages op til revision, så den ikke ender som støv på hylden. Vi har også udarbejdet en stresspolitik. På den måde har alle her i huset den nødvendige viden og i særdelehed også værktøjer til at håndtere netop stress, siger Marianne Nis-Hanssen, der til dagligt er køkkenchef.

FKK_Hornstrup_Kursuscenter_MarianneLedelse som drivkraft
Hornstrup Kursuscenter ledes tilsammen af ægteparret Niels Kronborg og Marianne Nis-Hanssen, der begge har mange års ledelseserfaring gennem deres tidligere jobs som institutionsledere. Begge seminaruddannede og dermed fra en helt anden branche, men det afholdt dem ikke fra at søge jobbet tilbage i 2001 som ledere af stedet, der ejes og drives af Frie Skolers Lærerforening, FSL.

– Vi har altid drømt om et fælles arbejdsliv, så da vi så stillingsannoncen en kedelig regnfuld søndag, var vi ikke længe om at beslutte os. Et af kravene i annoncen var dokumenteret brancheerfaring, men vi valgte at anskue det på den måde, at ledelses- og undervisningserfaring også ville komme os til gode. Og så slog vi også på, at jeg i mange år havde lavet mad ud af huset til selskaber og derfor anså mig selv som en solid lystkoger. Det virkede, fortæller Marianne. Ægteparret overtog stedet, men det var med en god portion ydmyghed, de spændte trådte ind ad døren i 2001. For det første var her tale om en helt ny branche, og for det andet havde stedet været selvkørende uden leder i et par måneder. Et faktum, der fortalte meget om menneskene på stedet.

Det handler om involvering og om at give medarbejderne ansvar. Når først man i fællesskab har defineret medarbejdernes roller, er det langt nemmere for den enkelte at udføre sit arbejde. En slags dobbelt ansvarlighed fra både ledelse og medarbejdere. Man går også meget op i at italesætte problemerne, så ting ikke bliver tabu eller kører i hårdknude. Arbejdet med mennesker og udvikling af samme er i det hele taget den bærende drivkraft for Niels og Marianne i det daglige.

Et særligt sted
Et samsurium af kursister bevæger sig rundt på gangene – i dag er ca. 30 sygeplejersker på besøg for at efteruddanne sig. Overalt summer det af energi. De lyse lokaler og rammerne på stedet indbyder til både læring og leg. Tager man et kig ind i rummet med effekter og udstyr til netop læring, samler der sig hurtigt et billede af et sted, der hæver sig markant over andre kursuscentre.

Stedet er netop kendt for sit særlige fokus på læring og kreative kursusfaciliteter. Et andet kendetegn er den særlige atmosfære og de nære relationer kursister og medarbejdere på stedet imellem. Og så er der lige det med maden. Den får som ofte fem stjerner ud af fem, når kursisterne evaluerer deres ophold.

På bordet foran mig står friskbagt brød, økologisk smør, marmelade og frisklavet urtethe. En del af den store morgenbuffet, gæsterne møder hver dag. Når de altså lige har været et smut forbi køkkenet i morgensutterne og spørge efter en banan til løbeturen, inden den officielle buffet åbner, eller har rundet bagindgangen for at låne en refleksvest til cykelturen i den tidlige morgendis. Et tydeligt kendetegn for stedet – man er i øjenhøjde med gæsterne, og der er altid tid til en snak eller en særlig forplejning uden for de vante rammer.

Her investeres i ledelse
Når medarbejderne skal på kursus, lukker man centeret. En beslutning, der både betyder færre opgaver og dermed også mindre omsætning, hertil skal tillægges udgifter til løn til medarbejderne i selve kursusperioden.

– Vi er 24 medarbejderne på stedet, men når vi har valgt at sætte fokus på ledelse, må vi også gå hele vejen. Det betyder, at alle medarbejdere uden undtagelse er med i processen. Metropoler som Paris og Berlin har været rejsedestination for samtlige medarbejdere. Det er med til at styrke sammenholdet, når man flytter sig ud af de vante rammer og oplever nye ting sammen, fortæller Marianne.

Senest har det sammensatte MIO udvalg bestående af ledelsen, repræsentanter fra alle funktioner, sikkerhedsrepræsentanten og tillidsrepræsentanten igangsat en langsigtet udviklingsproces, der har til formål at sætte fokus på personlig udvikling gennem etablering og gennemførelse af skræddersyede personlige projekter for hver enkelt medarbejder. Der bliver i fællesskab sat klare mål, så alle kender hensigt og vej hen til målet.

FKK_Hornstrup_Kursuscenter_buffetHer putter man sig ikke
Kulturen på stedet er markant. Så markant at man ofte kan spotte på nye medarbejdere allerede efter en måneds tid på stedet, om de bliver hængende. Og det gør de typisk.

– Dem, der tænker, ”jeg vil egentlig bare passe mig selv og gøre, som jeg nu har lyst,” holder ikke længe på stedet. Ledelsen har formået at skabe en kultur med 100 % åbenhed og gennemsigtighed på trods af forskelligheder og udfordringer de forskellige faggrupper imellem. Samtidig er de lykkedes med at fastholde en kontinuerlighed i en svingdørsbranche, hvor man ofte er ansat som løsarbejder. Et klart billede på styrken af vores ledelse på stedet, fortæller innovator og tillidsrepræsentant på stedet, Martin Monberg.

Det handler om meningsfyldthed. Og om at blive hørt som menneske.

– Når man først kan være på arbejde som menneske, giver det mening. Vi bruger jo alle rigtigt mange timer på arbejdspladsen i det daglige. Mennesker skal udvikles indefra og lære at bruge de kompetencer, de har. De skal have lov at tage ansvar og føre det helt ud i livet. Så sker der ofte det, at de oplever, at de er en del af en større helhed. Og er med til både at styrke og dygtiggøre, siger Martin.

Mange ville måske tænke, at her er alt for meget blødsødenhed og dialog om alt. Men på Hornstrup Kursuscenter er det naturligheden selv. Ligesom det også er naturligt at synliggøre rengøringsholdet på stedet. For de er sørme også en del af det fasttømrede team. På skranken ind mod værelsesfløjen står fine billederammer med fotos af alle rengøringspigerne – i daglig tale også kaldt ”The Pink Ladies”.

En stor familie
At stedet også er familiært, er man ikke længe om at spotte. Der hersker en helt speciel tone medarbejder og ledelse imellem. Et specielt bånd. Grænserne mellem arbejde og fritid synes også at glide ud.

– For nogle år siden valgte jeg at prøve kræfter som selvstændig forpagter af en restaurant et lille års tid, men fandt hurtigt ud af, at det slet ikke var foreneligt med mit familieliv. Da Marianne og Jørgen gennem et besøg på restauranten fik nys om, at jeg ikke trivedes på stedet, var de ikke længe om at tilbyde mig mit gamle job. Også selvom de faktisk måtte vente flere måneder på, at jeg kunne tiltræde jobbet, fortæller souschef i køkkenet Gert Hilmer Bach. I perioden hvor han var væk fra Hornstrup Kursuscenter, sås han jævnligt med medarbejderne i fritiden.

Kommunikation på stedet er i konstant fokus. I receptionen noteres alle relevante nyheder og info i den fælles Kina-bog, ligesom der jævnligt holdes personalemøder.

– Viden er en nødvendig i det daglige. Uden den kan medarbejdere ikke agere. Og trives. Der findes ikke noget værre end skjulte dagsordener i et arbejdsmiljø. Det skaber usikkerhed og ubalance. Derfor er vores ledelse i princippet som en åben bog, og døren er altid åben. På den måde sikrer vi et dynamisk og frit arbejdsmiljø, lyder det fra Marianne Nis-Hanssen.

Fakta:
Hornstrup Kursuscenter ligger ved Grejsdalen ved Vejle og ejes og drives af Frie Skolers Læreforening, FSL under ledelse af Marianne og Jørgen Nis-Hanssen. Centeret er åbent for alle typer af virksomheder og organisationer – private og offentlige. Stedet er siden 1973 drevet som kursuscenter med fokus på møder, kurser, konferencer samt festarrangementer for både private og virksomheder. Centeret satser især på innovativ kompetenceudvikling, og i dag er både coaches, mødedesignere og læringskonsulenter ansat. Hornstrup Kursuscenter blev i 2013 udråbt til årets konferencecenter og har 24 fastansatte fordelt på køkken, administration, rengøring og pedel/IT.

Læs mere på www.hornstrupkursuscenter.dk

  • TILMELDING HER

  • Nye vedtægter

  • Forårsprogram

  • Kantinen-Foreningen_Kantine_Køkken-Menuplaner

    Hovedbestyrelsen

  • Lokalafdeling

  • .

  • GDPR for FKK

  • Gode råd - gode ideer (under opbygning)

  • Udgaver af Kantinebladet